Sociale huurwoningen zijn voor huishoudens met een jaarlijks inkomen tot en met € 49.699 (1-persoons-huishouden) of € 54.847 (meerpersoons-huishouden).
Hier vindt u alle informatie over de voorwaarden, hoe u kunt zoeken naar een sociale huurwoning, en wat de gang van zaken is als u van ons een woning aangeboden krijgt.
Voorwaarden en regels
Toewijzingsregels
Voorrang en spoed
Verhuisregelingen
Stap voor stap naar een sociale huurwoning
Stap 1
Inschrijven als woningzoekende
Onze sociale huurwoningen verhuren we via DĀK Regio Amsterdam (voorheen Woningnet).
Bij DĀK kunt u zich inschrijven als woningzoekende en dan reageren op het aanbod van alle corporaties.
Inschrijven kost eenmalig € 50,- Jaarlijks betaalt u € 9,- verlengingskosten.
Stap 2
Zoeken en reageren
Op DĀK kunt u reageren op de woningen van alle corporaties.
Zorg dat u goed weet wat voor woningen bij
Na de reactietermijn ziet u op welke plek u bent geëindigd.
Stap 3
Bezichtigen
De uitnodiging voor de bezichtiging krijgt u per e-mail vanuit DĀK. De eerste 15 kandidaten worden uitgenodigd. Hoort u niets van ons? Dan zit u helaas niet bij de eerste groep genodigden.
Een van onze verhuurmakelaars laat de woning aan de kandidaten zien. Biedt de vorige bewoner spullen aan die u kunt overnemen? Dan hoort u dat tijdens de bezichtiging.
Stap 4
Inleveren gegevens
Bent u de eerste kandidaat? Dan ontvangt u een e-mail van DĀK en vragen wij u om gegevens in te leveren.
Bereid u goed voor en zorg er voor dat u deze klaar heeft liggen. Levert u de documenten te laat of niet compleet in? Dan gaat het aanbod niet meer door.
Stap 5
Controleren toewijzing
Nadat u de papieren heeft ingeleverd, controleren wij uw gegevens. Wij laten u binnen tien werkdagen weten of we de woning ook echt aan u kunnen verhuren.
Zijn alle gegevens in orde? Gefeliciteerd, u bent de nieuwe huurder van de woning! Wij maken met u een afspraak om u de sleutels te geven. U krijgt daarna via DĀK een e-mail met de bevestiging.
Stap 6
Ondertekenen en betalen
Voordat wij u de woning aan u opleveren, vragen wij u het huurcontract te ondertekenen en de eerste betaling te doen.
Wij sturen u per e-mail het huurcontract. U kunt deze digitaal ondertekenen.
De eerste rekening kunt u met iDEAL via Mijn Rochdale betalen.
Stap 7
Activeren Mijn Rochdale
Mijn Rochdale is de online omgeving voor onze huurders. Hier regelt u makkelijk en snel uw woonzaken, waar en wanneer het u het beste uitkomt.
Is de woning aan u toegewezen? Dan sturen wij u een e-mail waarmee u Mijn Rochdale in gebruik kunt nemen. Geen mail ontvangen? Regel het
Maak uw account aan, u heeft deze nodig om te betalen.
Stap 8
Oplevering woning
Heeft u het huurcontract ondertekend en de eerste rekening betaald? Dan leveren wij de woning aan u op.
Onze verhuurmakelaar loopt samen met u de woning door voor de technische controle, ondertekent namens Rochdale het huurcontract en beantwoordt uw vragen.
U krijgt de sleutels en kan de woning gaan gebruiken.
Stap 9
Verhuizen
Voordat u van uw nieuwe huis kunt genieten, zijn er nog een paar dingen om te regelen. Bijvoorbeeld klussen in uw woning.
Maar denk ook aan uw inschrijving bij de gemeente, huurtoeslag, verzekeringen en de aansluiting op gas, water en elektra.
Wij hebben voor u op een rijtje gezet waar u bij een verhuizing allemaal op moet letten.